دانلود طرههای توجیهی

دانلود طرههای توجیهی کمیاب

دانلود طرههای توجیهی

دانلود طرههای توجیهی کمیاب

اختلالات متابولیکی در گاوهای شیری

زایمان و اولین ماه بعد از زایمان دوره بحرانی گاوهای شیری می باشد بنابراین مدیریت صحیح گاوهای خشک نقش مهمی در کنترل بیماریهای متابولیکی در زایمان یا دوره نزدیک به زایمان را بر عهده دارد، مسائل عمده بوجود آورنده این اختلالات متابولیکی که با یکدیگر در ارتباط هستند از مسائل مدیریتی تغذیه ناشی می گردند
دسته بندی کشاورزی و زراعت
فرمت فایل doc
حجم فایل 17 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 15
اختلالات متابولیکی در گاوهای شیری

فروشنده فایل

کد کاربری 8067

اختلالات متابولیکی در گاوهای شیری

زایمان و اولین ماه بعد از زایمان دوره بحرانی گاوهای شیری می باشد بنابراین مدیریت صحیح گاوهای خشک نقش مهمی در کنترل بیماریهای متابولیکی در زایمان یا دوره نزدیک به زایمان را بر عهده دارد، مسائل عمده بوجود آورنده این اختلالات متابولیکی که با یکدیگر در ارتباط هستند از مسائل مدیریتی تغذیه ناشی می گردند.
اختلالات عمده متابولیکی در گاوها تازه زا عبارتند از:

1- تب شیر
2- ادم یا خیز پستانی
3- کتوزیس
4- سندرم کبد چرب
5- جفت ماندگی
6- جابجایی شیردان
7- اسیدوزیس
8- لنگش (Laminitis)

تب شیر:
تب شیر یا فلج ناشی از زایمان یکی از اختلالات متابولیکی معمول در دوره زایمان می باشد منظور از بیماری تب شیر داشتن تب واقعی نیست. بروز تب شیر در گاو با سن دا م مرتبط می باشد و اکثراً در گاوهای پر تولید با سن بالا دیده می شود. در حدود 75 % از موارد بروز تب شیر 24 ساعت و حدود 5% آن 48 ساعت بعد از زایمان روی می دهد.

علایم عمومی بروز تب شیر:
- از دست دادن اشتها
- عدم فعالیت دستگاه گوارش
- سرد شدن گوشها و خشک شدن پوزه
علایم اختصاصی بروز تب شیر:
- عدم تعادل حین راه رفتن
- زمین گیر شدن گاو که این حالت در سه مرحله انجام می گیرد:
- ایستادن همراه با لرزش
- افتادن روی سینه
- افتادن روی پهلو و بی اعتنا بودن به تحریکات محیطی
تغییرات عمده در خون گاو مبتلا به تب شیر شامل کاهش سطح کلسیم خون است, حد طبیعی کلسیم در خون گاوهای خشک 8- 10 میلی گرم در 100 میلی لیتر خون می باشد، که این مقدار در حین زایمان به کمتر از 8 میلی گرم در 100 میلی لیتر خون می رسد. در گاو مبتلا به تب شیر سطح کلسیم خون به ترتیب در سه مرحله ذکر شده به 5/6, 5/5 و 5/4 میلی گرم در 100 میلی لیتر خون کاهش می یابد که این کاهش سطح کلسیم خون همراه با کاهش فسفر و افزایش سطوح پتاسیم و منیزیم خون می باشد.
15 صفحه فایل ورد قابل ویرایش


حشرات، قارچ، میکروارگانیسم ها

این مقاله با معرفی آفت‌کشهای شایع مصرفی در ایران و بررسی اثرات آنها بر تولید مثل، راهکارهای مناسب برای پیشگیری از اثرات سوء این مواد و با ایجاد آگاهی در پژوهشگران، زمینه انجام تحقیقات و مطالعات توصیفی و کلینیکی درباره اثرات آفت‌کشهای شایع مصرفی در کشور بر تولید مثل در حیوان و انسان را فراهم می‌نماید
دسته بندی کشاورزی و زراعت
فرمت فایل doc
حجم فایل 33 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 18
حشرات، قارچ، میکروارگانیسم ها

فروشنده فایل

کد کاربری 8067

حشرات: تیرانوزها، دیکتی پوتیرها، پسوکوتیرها، ایزوپترها، کوله ئوستپرها و دیپترها هستند. علائمی که نشاندهنده وجود حشرات است:1. خود حشره اعم از زنده یا مرده در دوره‎های تکاملی مختلفی (تخم، شفیره و پوستهای انداخته شده) ۲. مدفوع ۳. حشرات چوب‎خوار که کپه‎های ریزی از پودر چوب و وسایل چوبی از خود به جا می‎گذارند.

تیره تیزانورها : ماهی نقره‎ای در مرحله شفیره‎ای و به هنگام بلوغ بیشترین خسارت را وارد می‎کنند.

تیره دیکتی بوتیرها : مثل بلاتها و سوسکها در مرحله شفیره‎ای و بلوغ حداکثر آسیب را می‎رساند.

تیره پسوکوپترها : شپش کتاب

تیره کوله اوپترها : (تغذیه منشا گیاهی) آنوبی ئیدها لیکنیدها لارو و حشره بیشترین آسیب را میرساند.

مثل وریلت، درمستیاها، پتی نیداها.

تیره ایزوپترها : موریانه (موریانه‎های کارگر)

تیره دیپترها : مگسها

جوندگان : موشهای صحرایی یا خانگی

کرم کتاب : به لارو صد و شصت نوع سوسک اطلاق می‎شود که در سراسر جهان پراکنده‎اند. این لاروها و سوسکهای بالغ معمولاً به نظر نمی‎آیند. مگر اینکه نهانگاهشان ویران گردد.

بید : قهوه‎ای رنگ است پارچه و پوست گوساله را که به عنوان روکش جلد کتاب به کار رفته می‎خورند (طی تحقیقاتی مشخص شده که پوست بز در مقابل بید مصونیت دارد)

آسیبها : حفظ وحراست از گوهر گرانبهای موجود در کتابخانه‎ها و مخازن و سپردن آن به دست آیندگان از جمله وظائف خطیر یک کتابدار یا آرشیویست می‎باشد. بنابر این آرشیویست یا کتابدار می‎باید پیرامون مسائل حفظ و نگهداری به دانش عمیقی دست یابد تا راهگشای بسیاری از مسائل موجود در این مراکز باشد. به منظور دستیابی به این منظور نخست به آسیبهای مربوطه می‎پردازیم:

حشرات : که به گروه بندپایان تعلق دارند نه تنها کتابهای چاپی را به صورت تفاله درآورده و با رنگین نمودن صفحات کتابها سبب از بین رفتن اسناد با ارزش می‎شوند بلکه بر روی اشخاص مرتبط با اسناد آلوده نیز تأثیر منفی به جا می‎گذارند. در جایی که مردم با سوسکها، حشرات و موریانه‎ها در تماس می‎باشند امکان گزیدگی، تماس با فضولات و ادرار، آلودگی غذا و ایجاد آلرژی و حساسیت وجود دارد.

آفت‌کشهای شایع مصرفی در ایران و تأثیر آنها بر تولید مثل

هومن صدری اردکان1، محمود اعرابی2 و امیر ثروتی 2

عضو هیئت علمی گروه غدد وتولید مثل پژوهشکده ابن سینا

دانشجوی سال پنجم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

امروزه بروز ناباروری و مشکلات فردی و اجتماعی ناشی از آن، به عنوان یکی از مسایل مهم مبتلا به زوجها – علی‌رغم پیشرفتهای تشخیصی و درمانی – مطرح می‌باشد. براساس تحقیقات انجام شده 15% زوجها علی‌رغم تمایل خود، فرزند ندارند و 10% آنها نیز کمتر از تعداد دلخواه خود فرزند دارند. با این حال علت 75% ناباروری مردان و 70% موارد سقطهای خودبخودی، همچنان ناشناخته است و سالانه یک میلیارد دلار هزینه صرف درمان موارد ناباروری می‌شود.

مطالعات اخیر نشان‌دهنده تغییر شاخصهای باروری در چند دهه اخیر می‌باشد؛ به عنوان مثال حجم مایع منی و شاخص sperm count در دهه 1990 نسبت به 1960 میلادی کاهش قابل توجهی پیدا کرده است. بروز این مساله منجر به جلب توجه بسیاری از محققان به تأثیر عوامل محیطی در آن شده است و در این میان آفت‌کشها و سموم شیمیایی با توجه به استفاده وسیع آنها در کشاورزی و منازل، عامل مؤثری در ناباروری می‌باشند؛ به طوری که میزان ناباروری در مردان کشاورز یا شاغل در صنایع تولید کننده آفت‌کشها 10 برابر بیشتر از جامعه نرمال بوده و میزان سقط جنین به علت نقایض مادرزادی در مادران مجاور مزارع کشاورزی مصرف کننده این مواد 40 تا 120% افزایش داشته است. این مساله می‌تواند ناشی از تغییرات هورمونی وابسته به آفت‌کشها و نیز واکنشهای خود ایمنی ناشی از تولید آنتی‌بادیهای خطرناک باشد. براساس آمارهای کشوری، مقدار آفت‌کشهای مصرفی در سال زراعی 81-80 در ایران مجموعاً‌ بالغ بر 23000 تن تخمین زده می‌شود که حدود 80% آن را حشره‌کشها و علف‌کشها و 20% باقیمانده را به ترتیب قارچ‌کشها، کنه‌کشها، نماتودکشها و موش‌کشها تشکیل می‌دهند. در این میان مصرف سالانه حشره‌کشهایی همچون اندوسولفان و دیازینون، علف‌کشهایی مثل آترازین و سیانازین و قارچ‌کشهایی همچون بنومیل از سطح بالایی برخوردار است. بررسی تحقیقات انجام شده درباره اثرات آفت‌کشهای ذکر شده نشان دهنده تأثیر عمده آنها بر شاخصهای تعداد و مورفولوژی اسپرمها و سلولهای تولید کننده تستوسترون از یک سو و بروز موارد سقط خودبخودی، مشکلات قاعدگی و تخمک‌گذاری و بروز نقصهای ژنتیکی در فرزندان می‌باشد. توجه به این مساله به عنوان عامل مؤثر بر تولید مثل می‌تواند به کاهش مصرف بی رویه آفت‌کشها و رعایت نکات ایمنی و حفاظتی منجر گردد.

این مقاله با معرفی آفت‌کشهای شایع مصرفی در ایران و بررسی اثرات آنها بر تولید مثل، راهکارهای مناسب برای پیشگیری از اثرات سوء این مواد و با ایجاد آگاهی در پژوهشگران، زمینه انجام تحقیقات و مطالعات توصیفی و کلینیکی درباره اثرات آفت‌کشهای شایع مصرفی در کشور بر تولید مثل در حیوان و انسان را فراهم می‌نماید.

18 صفحه فایل ورد قابل ویرایش


حرارت ماشین مادر

مهمترین عامل در موفقیت پرورش جوجه ها مسئله حرارت است زیرا عدم توجه به این امر، سبب بی اثر شدن عوامل دیگر می گردد
دسته بندی کشاورزی و زراعت
فرمت فایل doc
حجم فایل 19 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 19
حرارت ماشین مادر

فروشنده فایل

کد کاربری 8067

مهمترین عامل در موفقیت پرورش جوجه ها مسئله حرارت است زیرا عدم توجه به این امر، سبب بی اثر شدن عوامل دیگر می گردد.

حرارت در زیر ماشین مادر مصنوعی باید کاملا طبق احتیاجات جوجه ها تنظیم شود تا رشد جوجه ها به خوبی صورت گیرد. اگر حرارت زیاد باشد جوجه ها دچار ناراحتی شده و اجبارا از زیر ماشین ارج شده و از آن دور می شوند در این صورت وقتی که حرارت ماشین به حد معمولی رسید، ممکن است جوجه ها از برگشتن به زیر دستگاه خودداری نمایند در این صورت بخصوص در شب، دچار سرماخوردگی خواهند شد.

اگر حرارت کم باشد جوجه ها احساس سرما کرده و در زیر ماشین و در کنار هم جمع می شوند و صدای جیک جیک مخصوص در می آورند. در حقیقت این صدا، مانند لغت و کلمه ای است که جوجه ها برای ابراز عدم رضایت خود بیان می کنند و به گوش مرغدار غافل می رسانند اگر حرارت پایین باشد جوجه ها غذای خورده شده را صرف گرم کردن بدن می کنند و در این صورت رشد، کم می شود و بازده غذایی پایین می آید.

هر چه سن جوجه ها بیشتر می شود، احتیاج به حرارت کمتر می گردد و از این رو باید حرارت دستگاه مادر را کم کرد میزان کاهش حرارت بین حداکثر 8/2 درجه سانتیگراد (5 دجه فارنهایت) تا حداقل 11/1 درجه سانتیگراد (2 درجه فارنهایت) در روز می باشد به طوری که از 5 هفتگی به بعد می توان ماشین مادر را برداشت و از حرارت معمولی لانه برای نگهداری جوجه کبابی ها استفاده کرد. بدین ترتیب تا 5 هفتگی حرارت دستگاه مادر و از 5 هفتگی به بعد حرارت سالن مهم است و باید مورد تئجه قرار گرفته به دقت مورد کنترل قرار گیرد.

حرارت و تهویه لانه: حرارت سالن جوجه کبابی ها تا 14 روزگی باید 5/18 – 21 درجة سانتیگراد باشد در سنین بالاتر می توان حرارت را کم نمود به طور کلی حرارت سالن نگهداری جوجه ها باید طبق جدول زیر باشد.

حرارت سالن مخصوص نگاهداری جوجه ها

1 روزگی 25 درجة سانتیگراد یا 77 درجة فارنهایت

1 هفتگی 23 درجة سانتیگراد یا 75 درجة فارنهایت

2 هفتگی 21 درجة سانتیگراد یا 69 درجة فارنهایت

3 هفتگی 18 درجة سانتیگراد یا 65 درجة فارنهایت

از 4 هفتگی به بعد باید حرارت را به مرور پایین آورد و به 15-16 درجه رساند.

سرد بودن لانه، در اوائل زندگی جوجه ها سبب می شود که آن ها رغبتی به خارج شدن از زیر ماشین، نشان ندهند حتی برای خوردن و آشامیدن از زیر دستگاه مادر خارج نمی شوند.

19 صفحه فایل ورد قابل ویرایش


جوجه کشی بوقلمون

جوجه بوقلمون را می توان مانند جوجه مرغ به وسیله جوجه کشی طبیعی یا جوجه کشی مصنوعی تهیه کرد در پرورش صنعتی بوقلمون معمولااز جوجه کشی مصنوعی استفاده میشود تخم ها باید دارای اندازه مناسب برای جوجه کشی باشد حرارت نا مناسب ،نگهداری طولانی وبالاخره دستکاری وتکان شدید تخم باعث نابودی جنین داخل تخم میشود
دسته بندی کشاورزی و زراعت
فرمت فایل doc
حجم فایل 243 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 54
جوجه کشی بوقلمون

فروشنده فایل

کد کاربری 8067

جوجه کشی بوقلمون

تهیه جوجه بوقلمون

جوجه بوقلمون را می توان مانند جوجه مرغ به وسیله جوجه کشی طبیعی یا جوجه کشی مصنوعی تهیه کرد در پرورش صنعتی بوقلمون معمولااز جوجه کشی مصنوعی استفاده میشود

تخم ها باید دارای اندازه مناسب برای جوجه کشی باشد .

حرارت نا مناسب ،نگهداری طولانی وبالاخره دستکاری وتکان شدید تخم باعث نابودی جنین داخل تخم میشود .

مدت جوجه دراوری در بوقلمون 28 روز است . معمولا جوجه ها از روز 27 شروع به نوک زدن و درآمدن از تخم میکنند .

تشکیلات جوجه کشی باید از سطح بهداشتی بالایی برخوردار باشد .

ضدعفونی دستگاه وتخم ها باید قبل و بعد از هربار جوجه کشی انجام شود

حرارت لازم برای جوجه کشی 37-38 درجه سانتیگراد میباشد

رطوبت نسبی باید در حدود 60درصد در 24 روز اول و 70 درصد در 4 روز آخر باشد .

عمل چرخاندن و تهویه نیز باید بصورت مطلوب انجام شود .

نگهداری بوقلمون در سنین جوجگی، یکی از مشکلترین مراحل پرورش بوقلمون است . بوقلمون های جوان نیز در مقابل عوامل بیماری زا کاملا حساسند از اینرو باید توجه فراوانی به آنها مبذول داشت . امروزه در اغلب کشورها بوقلمون را بصورت تجارتی و به تعداد زیادی نگه داری میکنند وتعداد معدودی از شرکتهای اصلاح نژادی ، سویه های تجارتی مخصوص به خود را ارائه میدهند که از ضریب تبدیل و قدرت رشد بسیار بهتری نسبت به دیگر نژادها برخوردارند .

در طریقه پرورش به صورت صنعتی، باید با تحت نظر گرفتن شرایط محیطی تمامی نیازهای بوقلمون را در نظر گرفت تا با تنظیم حرارت ، تهویه ، بهداشت و بالاخره جایگاه حداکثر نتیجه مطلوب حائز شود .

54 صفحه فایل ورد قابل ویرایش


جوجه کشی

قبل از هر چیز می بایستی محیطی که می خواستیم کار جوجه کشی را انجام بدهیم عاری از میکروب و گرد و خاک باشد به همین جهت پس از برداشتن وسایل اضافی از محیط شست و شو با فشار آب انجام گرفت و پس از آن تمامی دستگاهها در محل های مورد نظر کار گذاشته شدند تا درمرحله بعد نوبت به گاز دادن محیط برسد که روش کار به این صورت بود که ترکیب فرمالین و پرمنگنات آماده بر
دسته بندی کشاورزی و زراعت
فرمت فایل doc
حجم فایل 10 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 24
جوجه کشی

فروشنده فایل

کد کاربری 8067

فهرست

1-شستشوی سالن و آماده کردن محیط

2-خواباندن تخم مرغها در سینی ستر

3-نحوه چرخش و نحوه تامین رطوبت و حرارت دستگاه

4-اعمال دستگاه شاهد

5-نظارت در طی دوره انکوباسیون و فعالیتهای روزانه

6-نحوه کندلینگ

7-انتقال تخم مرغها به هاچر

8-آمار بدست آمده دستگاه شاهد

9-درصد های بدست آمده دستگاه شاهد

10-درصد های بدست آمده دستگاههای نیمه اتومات

11-عواملی که باعث جوجه درآوری و تلفات در طی دوره شده است.

آغاز کار جوجه کشی:

شستشوی سالن و آماده کردن محیط:

قبل از هر چیز می بایستی محیطی که می خواستیم کار جوجه کشی را انجام بدهیم عاری از میکروب و گرد و خاک باشد به همین جهت پس از برداشتن وسایل اضافی از محیط شست و شو با فشار آب انجام گرفت و پس از آن تمامی دستگاهها در محل های مورد نظر کار گذاشته شدند تا درمرحله بعد نوبت به گاز دادن محیط برسد که روش کار به این صورت بود که ترکیب فرمالین و پرمنگنات آماده بر خلاف پرمنگنات و فرمالینی که توسط خود افراد حل می شود به این صورت بود که برعکس آن روش انجام شود و طبق دستور شرکت سازنده پودر آماده بر روی محلول ضد عفونی ریخته شد و محیط تا 24 دود داده شد (قبل از دود دادن تمام درزهای موجود در محیط گرفته شده بود و درهای تمام دستگاهها به همراه دستگاه شاهد باز مانده بودند تا دود حاصل داخل دستگاهها را نیز ضد عفونی کند) نیم ساعت قبل از اینکه در محیط باز شود تخم مرغها به محیط انتقال داده شدند تا آنها نیز ضد عفونی شوند و بدین ترتیب مراحل ضد عفونی به پایان رسید.

24 صفحه فایل ورد قابل ویرایش